Celem tego kroku jest zaplanowanie i wdrożenie działań (prewencyjnych i/lub detekcyjnych) mających ograniczyć ryzyko, a następnie ocena ich skuteczności.
Ten krok to zatem spełnienie głównego celu analizy PFMEA, czyli zoptymalizowanie procesu.
Na ten krok składa się:
- Określenie działań niezbędnych do obniżenia poziomu ryzyka wraz z określeniem osoby odpowiedzialnej i daty zakończenia zadania.
Działania powinny odnosić się do wyników przeprowadzonej analizy – zatem jeżeli zidentyfikowano problem z częstym występowaniem przyczyny błędu, należy przede wszystkim rozważyć działania prewencyjne, jeżeli problemem jest słaba wykrywalność – należy rozważyć wprowadzenie dodatkowych kontroli.
- Wdrożenie działań wraz z podaniem dowodów na ich skuteczność.
Zaplanowane działania należy nie tylko wdrożyć w zaplanowanym czasie („po drodze” monitorując ich status), ale także ocenić, czy skończyły się one zrealizowaniem celu, czyli czy były skuteczne. Dowody na skuteczność powinny być wskazane w formularzu FMEA. Po „zamknięciu” zadania należy ponownie przeprowadzić ocenę S-O-D, wyznaczyć ponownie poziom AP i ocenić, czy nowy stan jest już zadowalający.
Jak ten krok wygląda w PQ-FMEA+?
W programie wszystkie kolumny formularza opisujące planowane optymalizacje wypełniamy z jednego okna – wystarczy dwukrotnie kliknąć jedną z komórek i okno się otworzy.
Na początku wybieramy czy dodajemy działanie prewencyjne czy kontrolne i opisujemy to działanie w pierwszym polu tekstowym.
Następnie z listy rozwijalnej wybieramy osobę odpowiedzialną za wprowadzenie działania. W przypadku, gdy będzie potrzeba dodania nowego pracownika, można to zrobić poprzez kliknięcie „Edytuj listę”.
Po wybraniu pracownika ustalamy planowaną datę zakończenia zadania oraz z listy rozwijanej ustawiamy „Status” działania (na początku zapewne będzie to status „Otwarte”).
Wprowadzone dane zatwierdzamy przyciskiem „Ok” i ponownie oceniamy oczekiwaną po wdrożeniu działań dotkliwość (Severity), występowalność (Occurance) i wykrywalność (Detection).
Program automatycznie pokaże nam nowy poziom AP, jednak dopóki nie zakończymy zaplanowanego działania, będzie on podświetlony na czerwono i ujęty w nawias. Aby zakończyć zadanie należy ponownie wejść w okno optymalizacji i wypełnić pole „Podjęte działanie ze wskazaniem dowodu”, ustawić „Status” na „Zakończone” oraz wpisać datę zakończenia.
Po tym kroku nowe poziom AP zmienia kolor z czerwonego na czarny, co oznacza, że zakończyliśmy proces optymalizacji.
Jeżeli chcemy zaplanować więcej niż jedno działanie dla danej przyczyny (z ocenionym poziomem AP), dodajemy je się klikając w prawy przycisk myszki i wybierając „Dodaj działanie”.